marți, martie 17, 2009

Dileme din educatie


Am o nelamurire; poate voi, cititori dragi, ma ajutati sa ma hotarasc.
Cum e mai bine pentru un copil micut: sa stea in liniste si sa astepte ca toti colegii lui de grupa din gradinita sa termine activitatea respectiva (ex. pictat) sau sa faca altceva ce ii place/il intereseaza, in liniste (de preferat)?
Ceea ce am scris nu e o critica la adresa nimanui; am asistat azi la o activitate la gradinita si mi-a aparut aceasta idee in minte. Practic, e vorba de opozitia dintre sistemul clasic de invatamant si cel inovator, gen Montessori. Cum se obtine echilibrul dintre pastrarea linistii si libertatea copiilor de a face altceva decat activitatea impusa? Cred ca un anume grad de disciplina e necesar.

Imagine preluata de aici.

3 comentarii:

Ena si Alexandra spunea...

Daca poate sa faca altceva in liniste in timp ce ceilalti termina mi se pare perfect. Deja faptul de a face liniste e un act de disciplina care trebuie incurajat.

Alxandra

adriana spunea...

pana cand vom afla la cine va ajunge cartea oferita de mine, te invit sa frunzaresti un pic prin ea...imagineaza-ti ca esti in biblioteca sau la librarie…incepand cu 16 martie, pana la finalul concursului, postez zilnic cate un fragment…pe urma las castigatorul sa o faca...
http://adriana-dardindar.blogspot.com/

diana spunea...

Dar daca ai avea incredere in copil si ai pleca de la premisa ca nu are nevoie sa i se impuna disciplina, ca o va face singur, ca, in functie de interese, va alege singur cand si cum se va comporta? Sa zicem ca la gradi cineva povesteste ceva interesant pentru el, oare nu se va 'disciplina' singur si va face liniste ca sa poata auzi?
Eu nu cred in disciplina impusa, cred in puterea lor de a lua decizii, in exemplul nostru si interesul lor pentru lucruri noi. Daca as avea posibilitatea as alege o gradinita unde copiilor nu li se impune nimic, unde sunt liberi sa faca ce si cand doresc, care sa aiba doar niste adulti daruiti, care sa le poata satisface dorinta de cunoastere intr-un mod care sa ii incante.